Üyeler Görebilir
Selam,
Yaygın olarak gemi işletmelerinde deniz suyundan tatlı su elde etme, arıtma yöntemi olarak kullanılan fresh water generator diğer adıyla desilinasyon sistemlerinin çalışma prensibi hk. Forumda önceden yapılmış bir paylaşım göremedim bu sebepten böyle bir çalışma yaptım. Sistem kombine bir sistem olduğu için görsel bilgiler, daha anlaşılabilir olması adına çok fazla detaya girilmeden işletme talimatı tarzında hazırlamıştır.
Çalışma prensibi
Bu sistemdeki asıl amaç deniz suyunun buharlaştırılmasıdır. Tatlı su üretimi deniz suyunun buharlaştırılması ile oluşan yoğuşma suyudur.
Deniz suyunun buharlaştırılması için bir ısıl güç gerekmektedir. Bu ısıl güç gemilerde veya işletmelerde yüksek ısıl güce maruz kalan dizel motorların segmanlarının soğutmasında kullanılan su ile elde edilmektedir. ( Bu su Kapalı çevrim suyudur (jacketwater) fresh water generatöre yüksek sıcaklıkta girer(85-90 C) ısı transferi neticesinde daha düşük sıcaklıkta(55-60 C) tekrardan motor segmanlarının soğutmasında kullanılır. ) deniz suyu da sistem de daimi olarak deşarj edilir.
Temel prensip vakum altında (ejektör pompa) oluşan ısı transferi ile atmosferik basıncı kırarak suyun kaynama sıcaklığını düşürmektir. Kaynama nok. 70 C kadar düşmektedir. Kaynama sonucu oluşan su buharının yoğuşması ile işletmede kullanılmak üzere fresh water üretimi gerçekleşir.
Elde edilen suyun iletkenliği < 10 µs/cm dir.

Deniz suyunu ısıtarak buharlaşmada kullanılan kapalı çevrim soğutma suyu

Sistem yan ve iç yapısına ait fotoğraftır.
Sisteme önce deniz suyu manevrası yapılarak ejektör pompa devreye alınır.

Deniz suyu manevrası sonrası vakum artacaktır. ≥ 85 mbar

Sistem sıcaklık basınç ve vakum değerleri işletme seviyesine geldikten sonra ısı transferi için kapalı çevrim soğutma suyu manevrası yapılır.

90 C ve yakın sıcaklıkta sisteme yol verilen jacket water ile eva bölmesindeki plakalarda ısı transferi başlayacak ve deniz suyu kaynaması gerçekleşir.
Bu işlem gerçekleşirken deniz suyu sirkülasyonu sürekli olarak devam eder, salamura ve kullanılmayan kısım sistemden dışarı atılırken, motor ekipmanlarının soğutmasında kullanılan su ise sistemden daha düşük sıcaklıkta çıkış yaparak tekrar motor soğutmasında kullanılır.

Kaynama sonucu oluşan buhar kondenser bölümüne geçiş yapar bu bölmede bulunan plakalarda yoğuşan su fresh water pompası ile storage tanka transfer edilir.
Dip not : Ek olarak ilerleyen süreçlerde eğer forumda yok ise demineralize arıtım, su-buhar döngüsü ve kazan tipleri, besi ve kazan suyu işletmesi, sıvı ve buhar fazda kimyasal işletim gibi konularda zaman bulabilirsem bu gibi bilgi amaçlı paylaşımlarda bulunabilirim...
Yaygın olarak gemi işletmelerinde deniz suyundan tatlı su elde etme, arıtma yöntemi olarak kullanılan fresh water generator diğer adıyla desilinasyon sistemlerinin çalışma prensibi hk. Forumda önceden yapılmış bir paylaşım göremedim bu sebepten böyle bir çalışma yaptım. Sistem kombine bir sistem olduğu için görsel bilgiler, daha anlaşılabilir olması adına çok fazla detaya girilmeden işletme talimatı tarzında hazırlamıştır.
- Sistem iç yapısı kondenser ve evaporator olmak üzere iki bölmeden oluşmaktadır.
- Tipik eşanjör yapısı mevcuttur proses ve utility olmak üzere 2 tip titanyum plaka mevcuttur.
- Plaka adetleri kapasiteye göre değişmektedir. Bakım prosedürü normal tipik eşanjör sistemi ile aynıdır mekanik temizlik bakım sonrası sıkma payı vs.
- 1 adet vakum pompa
- Deniz suyu besi pompası
- 1 adet temiz su transfer pompasından oluşmaktadır.
- Üretim kayıplarında cip uygulanmaktadır.
Çalışma prensibi
Bu sistemdeki asıl amaç deniz suyunun buharlaştırılmasıdır. Tatlı su üretimi deniz suyunun buharlaştırılması ile oluşan yoğuşma suyudur.
Deniz suyunun buharlaştırılması için bir ısıl güç gerekmektedir. Bu ısıl güç gemilerde veya işletmelerde yüksek ısıl güce maruz kalan dizel motorların segmanlarının soğutmasında kullanılan su ile elde edilmektedir. ( Bu su Kapalı çevrim suyudur (jacketwater) fresh water generatöre yüksek sıcaklıkta girer(85-90 C) ısı transferi neticesinde daha düşük sıcaklıkta(55-60 C) tekrardan motor segmanlarının soğutmasında kullanılır. ) deniz suyu da sistem de daimi olarak deşarj edilir.
Temel prensip vakum altında (ejektör pompa) oluşan ısı transferi ile atmosferik basıncı kırarak suyun kaynama sıcaklığını düşürmektir. Kaynama nok. 70 C kadar düşmektedir. Kaynama sonucu oluşan su buharının yoğuşması ile işletmede kullanılmak üzere fresh water üretimi gerçekleşir.
Elde edilen suyun iletkenliği < 10 µs/cm dir.

Deniz suyunu ısıtarak buharlaşmada kullanılan kapalı çevrim soğutma suyu

Sistem yan ve iç yapısına ait fotoğraftır.
Sisteme önce deniz suyu manevrası yapılarak ejektör pompa devreye alınır.

Deniz suyu manevrası sonrası vakum artacaktır. ≥ 85 mbar

Sistem sıcaklık basınç ve vakum değerleri işletme seviyesine geldikten sonra ısı transferi için kapalı çevrim soğutma suyu manevrası yapılır.

90 C ve yakın sıcaklıkta sisteme yol verilen jacket water ile eva bölmesindeki plakalarda ısı transferi başlayacak ve deniz suyu kaynaması gerçekleşir.
Bu işlem gerçekleşirken deniz suyu sirkülasyonu sürekli olarak devam eder, salamura ve kullanılmayan kısım sistemden dışarı atılırken, motor ekipmanlarının soğutmasında kullanılan su ise sistemden daha düşük sıcaklıkta çıkış yaparak tekrar motor soğutmasında kullanılır.

Kaynama sonucu oluşan buhar kondenser bölümüne geçiş yapar bu bölmede bulunan plakalarda yoğuşan su fresh water pompası ile storage tanka transfer edilir.
Dip not : Ek olarak ilerleyen süreçlerde eğer forumda yok ise demineralize arıtım, su-buhar döngüsü ve kazan tipleri, besi ve kazan suyu işletmesi, sıvı ve buhar fazda kimyasal işletim gibi konularda zaman bulabilirsem bu gibi bilgi amaçlı paylaşımlarda bulunabilirim...