Boğazlarımız Karadeniz ve Ege denizleri arasında deniz ulaşımına hizmet etmekte. Biz ise çok eski ve güncellenemeyen Montrö dolayısıyla çok az para kazanıyoruz Panama ve Süveyş'e kıyasla. Şu haliyle ancak 150 milyon dolar gelirimiz var yıllık ortalama. Bekleme süresini kısaltarak ekonomik olarak daha avantajlı ve güvenli bir kanal açarak egeden karadeniz'e ulaşımı sağlamış olacağız. İki ayrı geçiş ücreti elbette çok mümkün değil otobanlarda olduğu gibi.
Karadeniz'e kıyısı olan Rusya, Ukrayna. Moldova. Romanya, Bulgaristan gibi ülkelerden gelen gemiler elbette Türkiye dışındaki avrupa, Amerika, asya gibi kıtalara geçiyor büyük oranda. Fatih beyin verdiği bağlantıda İstanbul boğazından 44 bin; Çanakkale boğazından ise 41 bin gemi geçtiğini 2018'de görebilirsiniz. Yani yaklaşık 1.500'ü Marmara'ya girip tekrar Karadeniz'e dönüyor. Boğazlardan geçen gemilerin hacmi büyümekte ancak sayısı azalmakta verilerden görüldüğü gibi.