Atık İthalatının % 80 ' e Çıkarılması mı ?

  • Konuyu başlatan Konuyu başlatan Silinen üye 2641
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
    Konu Sahibi
Evet Türkiye ' de geri dönüşüm tamamen bitsin , biz Avrupa'nın hurdasını toplayıp üretelim , biz çöplüğe dönelim , biz Atık İthalatı düşürülsün diye çabalarken bu nasıl karar böyle , hayretler içerisindeyim...


Bakanlıktan 'Avrupa'nın tehlikeli çöpü Türkiye'ye girmesin' adımı
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, atık ithalatını kota ve izne bağlamak için hazırlık yapıyor.

Bakanlıktan 'Avrupa'nın tehlikeli çöpü Türkiye'ye girmesin' adımı

17 Aralık 2019 Salı, 09:37


Türkiye, Avrupa'nın çöpünün ülkeye girişini önlemek için iki kritik adıma hazırlanıyor.
Hürriyet gazetesinden Aysel Alp'in haberine göre, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, atık ithalatını kota ve izne bağlamak için hazırlık yapıyor.
Yılbaşında yürürlüğe girecek mevzuatla firmalar kapasitelerinin en fazla yüzde 80'i oranında ithalat yapabilecek. İthalat iznini Çevre ve Şehircilik Bakanlığı verecek.
Atık ithalatının Denetimi Tebliği Ticaret Bakanlığı tarafından yayınlansa da tebliğin teknik olarak hazırlıklarını Çevre ve Şehircilik Bakanlığı yürütüyor. Bakanlık, ilk olarak hazırladığı tebliğ taslağında kağıt ve plastik başta olmak üzere geri dönüşüm firmalarına kapasitelerinin yüzde 50'si kadar ithalat izni vermeyi öngörüyordu.
Edinilen bilgiye göre, sektör temsilcileriyle yapılan toplantıda bakanlık bu oranın yüzde 80'e çıkarılması konusunda ikna edildi. Ancak bakanlık yetkilileri, sifir atik projesiyle Türkiye'de geri dönüşüm oranı arttıkça verilen ithalat izninin yıllara bağlı olarak düşürüleceğine dikkat çekti.

İTHALAT İZNİ YOK

Çin
, Hindistan, Endonezya, Vietnam, Tayland'ın Avrupa ve Amerika'nın çöpüne kapıyı kapatmasının ardından Türkiye'ye yönelen kirli atıklar durdurma planı 1 Ocak 2020'de başlayacak. Buna göre geri dönüştürülebilir atık ithal etmek isteyen firmalar, belli tarihler arasında Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'na başvurarak ithalat izni isteyecek. Bakanlık, firmaların aylık enerji tüketimi, işçi sayısı gibi kriterleri de içeren ve TOBB onaylı kapasite raporlarını inceleyerek uygun gördüğü firmalara ithalat izni verecek. Teknik donanımı olmayan, kapasitesi yetersiz, sözde lisans sahibi çantacı firmalar yani Türkiye'ye çöp ithal edenler bu inceleme sonunda ithalat izni alamayacak. Böylece Avrupa'nın tehlikeli çöpü de ülkeye girmemiş olacak.

ÖNCELİK ATIĞIN TOPLANMASI
Türk Plastik Sanayicileri Vakfı Başkanı Yavuz Eroğlu, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nın da sanayicinin de önceliğinin yurtiçindeki atığın toplanarak işlenmesi olduğunu vurguladı. Yurtiçinde kullanılan plastiğin yüzde 80-90'ının dönüştürüldüğünü anlatan Eroğlu, gerçek sanayiciler olarak ülkeye çöp girişine karşı olduklarını vurguladı.
Kağıt Atık Toplayıcıları Derneği Başkanı Recep Karaman, "Yüzde 80 çok yüksek bir oran. Eğer Türkiye'deki atığın geri dönüştürülmesi isteniyorsa bu oranın en azından yüzde 60'a çekilmesi lazım ki yüzde 40 da yurtiçindeki atığı işlesinler" dedi.
 
Üyeler Görebilir
bu habere göre geri dönüşümcüler uzun bir süre daha iç pazara geri dönüştürülen yada kazanılan plastik satamayacak :mad::mad:
 
Üyeler Görebilir
anlamadığım vakıf başkanları hep karşı çıkarken (aged,pagev) destekleyen kimde bu oranı 80 olarak belirlemişler.
benim tanıdığım ve görüştüğüm firmalar dan duyduğum yurt dışından getirilen ürünlerin çok ucuza mal edildiği(sadece nakliye bedeli)
yine bir çıkmaza gireceğiz gibi görünüyor
 
Üyeler Görebilir
?Bu arada bu konu sadece atık alıcıları etkilemiyor. İç pazarda en azından geri kazanım katılım paylarını karşılasın gözüyle ücret karşılığı atık veren üreticileri de etkiliyor. Biz satamazsak onlardan atık alamayız ya da almak için bir geri kazanım bedeli de biz talep ederiz. Sonuçta atıklarını lisanslı bir yere vermek zorundalar. Bir diğer olası durum da vahşi depolar yine dağlara dönüşebilir. Çok ilginç planlama hataları yapılıyor, komik. Umarım buralara gelmez sonu.
 
Üyeler Görebilir
Aynen öyle olay sadece atık firmalarının çökmesi değil ki ,

1.Ülkenin üretimde ham madde olarak dış ülkelerin çöpünü kullanması ki bizde bu atık miktarı çok iken
2. Atık toplamanın yavaşlaması , geri dönüşümlü atıkların tekrar evsele karışması , depolama alanlarının dolması , Çevrenin daha fazla kirlenmesi vb.
3. Geri dönüşüm firmalarının istihdamdan çekilmesi ...
 
Üyeler Görebilir
1-Türkiye'de kaç tane atık toplama ayırma tesisi var? Türkiye'nin bu kadar toplama ayırma tesisine ihtiyacı var mı? Dolayısı ile eleme yapılıyor. Geçiş dönemi.
2-Atığın sahibi kim? Bu atık geri kazanım tesisleri kamunun mu olmalı yoksa özele mi ait olmalı? ( Çevre ile ilgili konuların siyaset üstü konular olduğunu söyleyenlerden dolayı söylüyorum)
3- Primer ürünü kim işler, sekonder ürün kim işler, nerede ne şekilde kullanılacağının resmi dayanağı var mı?
4-Atık geri kazanım yapan firmalar Avrupadaki kaliteli olan atığı neden işlemek istemesin?
5-Atık alım hizmeti yaptığım yerde ben neden bedel veriyorum? Karşı tarafın bana bedel ödemesi gerekirken.
6-Atık yönetimi, fiyat rekabeti üzerinden dönen bir ortamının olması gereken mi yoksa hizmet kalitesi üzerinden dönen bir ortamı olması gereken bir sektör mü?
7-Hurda,fire olarak atık geri kazanıma giden malların vergilendirilmesi nasıl olacak?
8-Biz yeşil vergiye ne zaman geçeceğiz?

gibi gibi bir sürü sorular... O yüzden de bu karara ne kızabiliyorum, ne de iyi oldu diyebiliyorum. Sadece çevre mühendisliğinin, atık yönetiminin ne olduğunun anlaşılabileceği günün bir an önce gelmesini umut ediyorum.
 
Üyeler Görebilir
güzel bir şey. şimdi bu olayları ele alınırken sokak toplayıcısından, mahalle arasında hurda toplayanına, lisanslı tesisler de yabancı uyruklu işçi çalıştırılmasına kadar ele alınması gereken vahim bir konu atık ithalatı.
 
Üyeler Görebilir
1. Hala toplanamayan atık var ise tabii ki ihtiyaç devam ediyor .Hım diyorsanız ki küçükler elenecek o halde neden kurulmalarına izin verdiler ? Şimdi devlet eliyle yok ediliyorlar ? Ne olacak yani GDT ler mi toplayacak atıkları yoksa onlar da bu işi bırakıp İthalat mı yapacak ?
2. Tüm yönetmeliklerin değişmesi gerek bu mantıkla , devletin mali ise devlet toplasın ona göre projeler yapılıp hayata geçirilsin.
3.Peki şimdiye kadar ki yapılan yatırımlara ne olacak hal böyle olunca ?
4.Zaten atık ithalatı engellenemez ama % 80 e çıkarılmamalı , ülke çıkarları da düşünülmeli , sadece sanayici değil .
 
Üyeler Görebilir
1-3) Büyük çoğunluğu elenecek güçlü olan ayakta kalacak. Bugün Türkiye'de atık ayırma bilinci var ise bu küçük işletmeler sayesinde var. Sermaye harcanmadan küçükler bu misyonu üstlendiler ve şimdi ağabeylerine piyasayı bırakmaları için zorlanıyor.
2-4) Zaten atık ithalatını belli bir rakama çekmek ya da çıkarmak çözüm değil. Sadece zaman içerisinde birilerinin ağzına bal çakmaktır. Kesinlikle tüm yönetmelikler bir daha gözden geçirilmeli. Çünkü yönetmelikler ile sahadaki işler birbiri ile çelişiyor. Atık piyasası sanayicinin elinde tutmaması gereken bir piyasa. Buna en güzel piyasa örneği çifçilerdir. Türkiyedeki tarım politikalarıdır. Düşeceğimiz durum bu. Ama her önüne gelen sanayici sekonder ürün kullanamamalı. Sertifikasyonları olmalı. Orjinal mal kullanmak demek bir markanın ürününü kullanmak demek değildir sadece. Ürünün katkısız, primer ürünler ile kullanıcıya gelmesidir orjinal mal.
 
Üyeler Görebilir
Değişiklik gelsin , süre tanınsın , lehimize kararlar da verilsin ki biz de dönüşelim istenilene..
 
Üyeler Görebilir
sisteme olan bakış açısını artık değiştirmemiz gerekiyor. aksi halde hep beraber bu sistemin içerisinde batsak iyi, birilerinin kölesi olarak batacağız. ve dediğiniz doğru birşeyler değişecek gibi duruyor.ama ibre tehlikeli bir yerde. sömürüye doğru mu değişecek yoksa doğruya doğrumu değişecek orasını zaman gösterecek.
 
Üst