"Sıfır Atık Yönetmeliği" Yayımlandı

Üyeler Görebilir
İşlevinin aynı olduğu düşünülürse geçerli olmalı. Önemli olan işlevi, uygulamada sonuç aynı olacak diyebilen bir denetim yetkilisine rast gelmenizi umuyorum:))
 
Üyeler Görebilir
@Boranss evet şimdi siz söyledikten sonra baktım o açıklamaya, "Ekipman renkleri, ekipman bu renkte teşkil edilerek veya ekipmanın üzerine ilgili renkte etiket yapıştırılarak veya giydirme yapılarak da belirtilebilir" diyor. O zaman bu kutular geçerli oluyor. Süper :)
 
Üyeler Görebilir
Sıfır Atık Yönetmeliği Değerlendirmesi
Merakla beklenen sıfır atık yönetmeliği 12 Temmuz tarihinde yayınlandı. Her zamanki gibi taslaktan çok farklı bir yönetmelik ortaya çıktı. Bu yönetmelik bir çatı yönetmelik olmaktan çıkartılarak sadece bir belgenin nasıl alınabileceğini anlatan bir hal almıştır.

Bazı önemli hususlar;

  • Daha önceki taslakta, kurumlar sıfır atık belgesi aldıklarında atıklarını satabilecek konuma gelirken, mevcut yönetmelikte mahalli idare (belediyeler) sıfır atık belgesi aldığı takdirde atıkları toplama hakkı kazanmaktadır.
  • İl sıfır atık yönetim planı mahalli çevre kurulu tarafından hazırlanacağı belirtilmiş, bu kurulun içerisinde mutlaka sektör paydaşlarının ve atık yönetim uzmanlarının bulunması gerekmektedir.
  • Kent konseyi kavramı daha önceki yönetmeliklerimizde rastlamadığımız bir kavramdır. Mahalli idarelerde yetkili ve önerileri mecliste görüşülmektedir. Öte yandan bu kent konseyi içerisindeki kişiler atık yönetimi konusunda ne kadar sektöre hakim oldukları bilinmemektedir. Konsey içerisinde en az bir atık yönetim uzmanı olması durumunda karar vermeleri daha doğru olacaktır.
  • Bakanlık ve il çevre kadroları sıfır atık belgesi organizasyonları için yeterli olmadığı aşikardır. Bu kapsamda yetki devri seçeneği olması isabetli olmakla beraber yetki devri yapılacak kurumun niteliksel özellikleri sistemin işleyişi için çok önemlidir.
  • Belediyeler sıfır atık sistemine geçiş sürecini stratejik plan ve bütçelerine işleyecek olması sistem kurulum maliyetleri karşılaması gerektiği izlenimi oluşturmaktadır.
  • Bilinçlendirme ve eğitim faaliyetleri belediyeler tarafından yapılması öngörülmüştür. Bu konuda mevcut işlemlerini takip edemeyen bir çok belediye kadrolarının bu sorumluluğu üstlenmesi gerçekçi durmamaktadır.
  • Sıfır atık yönetim sistemi kuran 3. Grup belediyelerde çevre danışmanlık hizmeti alabilir ifadesi atık yönetimi gibi özel uzmanlık gerektiren bir konuda göstermelik maliyetler oluşturacaktır. Bütün grup belediyelerinde atık yönetimi konusunda en az 5 yıl tecrübeli çevre mühendisi görevlendirme zorunluluğu getirilmesi sistemin işleyişini hızlandıracaktır.
  • ‘’Sıfır atık belgesi alan işletmelerin atıklarının toplanması, taşınması ve işlenmesine yönelik hizmet alımlarında ilgili idarenin tam maliyet esaslı tarifelerine uyulur’’ denilerek bu atıklar için bir bedel ödenmesi gerektiğini ve bu bedelin ilgili idare olarak belediyenin mi belirlemesi istenmiş tam anlaşılamamaktadır.
  • Sıfır atık yönetim sistemi dahilinde toplanan atıklar, eğer belediye sıfır atık belgesi aldıysa ona verilecektir. Belediye sıfır atık belgesi alamadıysa herhangi bir lisanslı kuruma verileceği anlaşılmaktadır. Burada akıllara bir havalimanının atık yönetim işini alan firma topladığı atıkları belediye sıfır atık belgesi aldıysa o belediyeye vermek zorunda mıdır?
  • AVM’ler, oteller, üniversiteler, zincir marketler gibi birçok kurum sıfır atık sistemini kurmakla yükümlüler. Bu kurumlar atıklarını belediyeye verecekse bu sistemi kuruluş maliyetlerini kimin tarafından karşılanacağı net olarak anlaşılmamaktadır.
  • Toplama ekipmanlarının renkleri konusunda bir çok belediyede çöp kutuları rengarenk durumda bunun yönetmeliğe uygun değiştirilmesi pek mümkün gözükmemektedir. Hatta bazı belediyelerde mavi çöp konteynerleri bile bulunmaktadır.
  • Sıfır atık belgesi başvurusu yapan firmaların kontrolleri atık yönetimi konusunda en az 5 yıl tecrübeli çevre mühendisleri tarafından yapılması gerekmektedir. İl müdürlüğünden herhangi bir 3 personelin raporu ile yapılacak belge sınıflarında adaletsizlikler olabilecektir.
  • Mahalli idarelerin sıfır atık belgesi alırken sağlaması gereken şartların niteliksel ve ölçülebilir ifade edilmemesi inceleme süreçlerinde ciddi sıkıntılara sebep olacağı düşünümektedir. Kişi başı kumbara adedi, konteyner özellikleri vs. net olarak ülke geneli için örneklerle belirlenmelidir.
  • Bu yönetmelikte belki de olması gereken en önemli konulardan birisi evsel tehlikeli atıklardır. Bu konuda halkın bilinçlendirilmesi ve depolama sahalarına bu atıkların ulaşmaması için bir toplama alanı oluşturulması gerekmektedir.
  • Sokak toplayıcılarının kaderi kent konseyinin önerisine bırakılmış durumdadır. Onların kararı doğrultusunda belediye meclislerine öneride bulunulacağı ifade edilmiştir.

Mahalli İdarelere Etkileri;

Bu yönetmelik belediyelere birçok yükümlülük getirmekte ve sistemin uygulamaya geçirmesi konusunda ek maliyet oluşturmaktadır. Ayrıca belediye sınırları içesinde yer alan ek1 kapsamındaki firmaların sıfır atık sistemine geçmeleri durumunda atıklarını belediye sistemine vereceklerse bu maliyetleri de belediyeden talep edebilecekleri anlaşılmaktadır. Özellikle taşra belediyelerinde çevre koruma veya temizlik işleri müdürlüğü olmayan belediyelerin bu sisteme geçmelerini beklemek gerçekçi değildir. Bu belediyelere bakanlık tarafından atık yönetim uzmanı görevlendirilerek sistemin kurulumu sağlanmalıdır. Atık toplama firmaları ile çalışmaları olan birçok belediye bu sistemin maliyetini toplayıcı firmalara yüklemeye çalışacaktır. Bu durum belediyelerde toplama sistemlerinde aksamalara sebep olacaktır.

Satış noktalarına etkileri;

Zincir marketler olarak ek1 de yer alan satış noktaları 31 Aralık 2020 tarihine kadar sıfır atık belgesini almakla yükümlüdür. Kurdukları sıfır atık sisteminde toplanan atıkları her yıl ocak ve temmuz aylarında sıfır atık bilgi sistemine bildirmeleri gerekmektedir. 1 Ocak 2021 tarihine kadar depozito sistemi ile satılan ürünlere sahip satış noktaları içecek ambalajlarının toplanmasına yönelik depozito sistemine katılmaları gerekmektedir. Tüm çalışanlarına sıfır atık sistemi konusunda eğitim vermesi gerekmektedir. Bulunduğu belediyenin sıfır atık belgesi varsa oluşan atıklarını belediye sistemine vermeye devam edecektir.

Toplama firmalarına etkileri;

Belediyelerde toplama yapan firmalar ise belediyeleri sıfır atık belgesi alması durumunda çalışmalarına aynı şekilde devam edeceği anlaşılmaktadır. Öte yandan belediyesi sıfır atık belgesi alamayanlar, kendi bünyesinde sıfır atık belgesi alan işletmelerin atıklarını alamayacak duruma gelecektir. Yönetmelik içerisinde bu atıklar için bir bedel belirtilmemiş olması atıkların mevcut sistemde devam edeceğini göstermektedir.

Organize sanayi bölgeleri ve Havalimanlarına etkileri;

Bu kurumlar için yönetmelikle bazı belirsizlikler oluşsa da işleyişte değişiklik olacağı düşünülmemektedir. Belediyeler sıfır atık belgesi aldığı durumlarda üretim artıkları hariç olarak oluşacak atıkları belediye sistemine vermesi gerektiği anlaşılmaktadır. Bu durum düzeltilmediği takdirde havaalanlarında sıkıntılar oluşabileceği görülmektedir.

Serhan MADEN tarafından yazılmıştır. kaynak göstermeden paylaşılmamasını rica ederim.
Please, Giriş Yap or Kayıt Ol to view URLs content!
 
Üyeler Görebilir
organize sanayi bölgelerinde her firma ayrı olarak değerlendirilecek ancak osb yönetimleri teknik destek ve bilgi amaçlı yardımca bulunacak anlıyorum ben. osb yönetim binaları için ise osb çevre mühendisi/görevlisi sistemi kurup gerekli işlemleri kendi binası için yapacak.
 
Üyeler Görebilir
Vatana millete hayırlı olsun
Uzun yıllar geri dönüşüm sektöründe çalışan bir meslektaşınız olarak
uzun vadede mahalli idarelerin atıkları toplama konusunda yeni yöntemler izleyeceği kanaatindeyim.
Projenin başarıya ulaşabilmesi için
Yerel yönetimlerin geri dönüşüm atıklarını konutlardan ayrı toplama konusunda çeşitli projeler geliştireceği aşikar.
Siyasi bir kurumun yaptırım dahi uygulayamadığı bir ortamda projenin başarıya ulaşması ilk zamanlarda zor gibi görünmektedir.
Umarım sıfır atık halkımız tarafından anlaşılabilsin ve düzenli depolamaya gönderilen atıklar minimize edilsin. Temennimiz bu yönde
 
Üyeler Görebilir
İlk zamanlar elbette zorluklar yaşanacaktır ancak düzenli çalışma ve planlama ile dediğiniz gibi bu proje çok güzel olacaktır. Gaziantep'te bazı firmalar sıfır atık projesi için çalışmalara başlamıştı. Hatta denetimlerde güzel geri dönüşler alındı.
 
Üyeler Görebilir
Temel seviyede sıfır atık belgesine sahip yerlerden; il belediyeleri ve nüfusu elli binin üzerindeki ilçe belediyeleri, organize sanayi bölgeleri, alışveriş merkezleri, havalimanları, tren ve otobüs terminalleri, limanlar ile 50 oda ve üstü konaklama kapasiteli işletmeler gümüş, altın veya platin sıfır atık belgesini almakla yükümlüdür. Yükümlülüğü bulunan söz konusu yerler, temel seviyedeki sıfır atık belgesinin alınmasını takip eden on iki aylık süre sonunda gümüş, altın veya platin sıfır atık belgesi için müracaat ederler. Temel seviyede sıfır atık belgesine sahip diğer yerler ise talep etmeleri halinde gümüş, altın ve platin sıfır atık belgesi için başvuruda bulunabilirler
 
Üyeler Görebilir
İlgili Yönetmeliğin Ek-5 Kısmının son kısmında ;Ekipman renkleri, ekipman bu renkte teşkil edilerek veya ekipmanın üzerine ilgili renkte yapıştırılarak veya giydirme yapılarak da belirtilebilir denmektedir. Yani rahat olsun :harika:.
 
Üyeler Görebilir
Kılavuzları da beklemek lazım sempozyumda Demirhan Bey altını çizmişti bu konunun yayınlanacak kılavuzların yönetmelikten daha kapsamlı olacağını atık türlerine ve sektörlere özel kılavuzların yayınlanacağını söylemişti uygulamada kılavuzların yönetmelikten daha anlaşılır olacağını belirtmişti bakalım ne zaman yayınlanacak
 
Üyeler Görebilir
Katılıyorum olgaç bey bakalım zaman ne gösterecek .usül ve esasları kılavuzları beklemekteyiz. Sözleşmesi bulunan mevcut belediyedemizde firma olarak bizde belediye yönetimine çeşitli projeler hazırladık sunacağız. Öte yandan belgelendirme ile ilgili 2020 bize ne gösterecek yada bir çok belediye ihale yapmayı düşünüyorlar hatta bazı belediyeler kendisi toplamayı planlamakta bakalım. Bakanlığın bu konuda ciddi destekleri var. Bakalım 2020 yılında bizleri ne bekliyor.
Yolumuz uzun.
 
Üyeler Görebilir
Ambalaj Atığı ibaresi kullanılmadığı için Yetkilnedirilmiş kuruluşlar ve Kaynakta toplama sistemindeki destekleri durumu yada daha genel hatlarla
sıfır atık toplama sisteminin yatırım işletim vs ekonomik durumu hiç açıklanmamış aslında işin kaos olan kısmı bu.
 
Üyeler Görebilir
okudukça soru işaretlerim oluştu!! GDT lerini bağlayan durum ne olacak bundan? iş yükü mü artıyor, yoksa gittikçe atık mı kaybedecekler?
 
Üyeler Görebilir
@ezmeyra geri dönüşüm tesislerinden ziyade ambalaj atıkları toplama ayırma tesislerindeki durumdan bahsetmiştim. iş yükü artacak demek yerine kaynağında toplanan atık miktarı artacak diyebiliriz. Önemli olan kaynağında ayrı toplanan ambalaj atıklarının firmalarca toplanması devam edecek mi? yada belediyeler kendi toplama sistemini kuracaklar? gibi sorularımızın cevabını önümüzdeki süreçte göreceğiz.
 
Üyeler Görebilir
@serhat sargın belediye ile anlasmasi olmayan ambalaj atigi toplama ayirma tesisleri bu durumdan nasil etkilenecek? Sifir atik sistemini kuran firmalarin atiklarini alabilecekler mi? Belediye sifir atik sistemini kurdugunda sadece sinirlari icerisinde bulunan isletmelerin mi atigini alabilecek? 2023 yilina kadar her belediye sistemini kurmakla yukumlu, organize sanayi bolgelerine de belediye girebilir mi? Ben bu yonetmelikle toplama ayirma tesislerinin önünün kapandigini dusunuyorum. Belediye anlasmasi olmayan tat lar etkilenecek bundan
 
Üyeler Görebilir
Arkadaşlar merhaba Geri Dönüşüm Tesisi kurmak için uzun zamandır araştırma yapıyorum ve Sıfır Atık Yönetmeliği hakkındaki değerlendirmelerinizi okudum teşekkürler, peki tecrübelerinize göre bu yönetmeliğin yeni kurulacak şirketlere fayda ve zararları neler olabilir?
 
Üst